Monday 21 May 2012

Nikmat Allah S.W.T. Hendaklah Disyukuri


Firman Allah SWT yang bermaksud:
"Dan (ingatlah mereka wahai Muhammad), ketika Nabi Musa berkata kepada kaumnya: "Wahai kaumku! Kenanglah nikmat Allah (yang diberikan) kepada kamu ketika Ia menjadikan dalam kalangan kamu beberapa orang nabi, dan ia menjadikan kamu bebas merdeka (Setelah kamu diperhamba oleh Firaun dan orang-orangnya), dan Ia memberikan kepada kamu sesuatu yang tidak pernah diberikan kepada seseorang pun dari umat-umat (yang ada pada masa itu)".
(Surah al-Maa'idah: 20)


HURAIAN
Bersyukur adalah suatu nilai universal yang mulia yang mesti diterapkan ke dalam jiwa setiap individu khususnya umat Islam. Bersyukur terhadap apa yang diperoleh daripada nikmat yang Allah SWT kurniakan seperti nikmat keamanan, kesihatan dan kemewahan adalah tanda memohon keredhaan daripada Allah SWT.

Seluruh nikmat dalam hidup kita merupakan pemberian Allah SWT. Rezeki yang kita peroleh daripada alam ini dalam apa bentuk sekalipun adalah bertitik tolak daripada sifat ihsan dan rahmat Allah SWT. Jika kita perlu berterima kasih kepada manusia apabila diberi sesuatu, maka lebih-lebih lagi kita perlu berterima kasih dan bersyukur kepada Allah SWT dengan ungkapan "Alhamdulillah" atas segala kurnia-Nya.

Oleh itu, mengungkapkan kalimah "Alhamdulillah" dengan penuh keikhlasan adalah tanda kesyukuran bagi seseorang individu muslim di sisi Allah SWT. Namun begitu, manusia sering dilalaikan oleh kesenangan dan kemewahan sehingga nafsunya lebih diutamakan hingga terlupa untuk bersyukur kepada Allah SWT walaupun sesaat.


Apabila kesusahan menimpa, maka pada masa itulah biasanya manusia mengadu kepada Allah SWT. Bahkan adakalanya disalahkan pula kepada takdir Allah SWT sebagai penyebab dirinya menjadi sebegitu. Demikianlah buruknya sikap manusia apabila nafsu menguasai diri sehingga sanggup melafazkan perkataan yang mencemuh Tuhan tanpa sanggup melafazkan perkataan yang mencemuh Tuhan tanpa langsung mengambil kira apakah perkataan yang diluahkan itu menyalahi syariat atau menjejaskan kesempurnaan iman. Sebelum mata ini dibutakan dengan kesenangan dan kemewahan, lebih baik beringat dari awal dengan selalu mensyukuri nikmat yang Allah SWT berikan sekalipun nikmat itu sedikit.

KESIMPULAN
Syukur merupakan sifat mulia dan sangat dituntut oleh Islam. Sifat ini akan menjadikan seseorang itu disayangi oleh manusia malah lebih daripada itu akan sentiasa dinaungi kasih sayang dan keredhaan Allah SWT.


Artikel ini dipetik dengan izin daripada "Koleksi Artikel Tafsir - Siri 2" yang diterbitkan oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), 2006.

No comments:

Post a Comment


Popular Posts

terapi jiwa

terapi jiwa




My Blog List

@forest dweller

@forest dweller