Monday 19 March 2012

10 Hari Lagi...


10 hari lagi aku akan pergi ke Politeknik Kota Kinabalu meninggalkan Politeknik Sultan Salahuddin Abdul Aziz yang telah banyak mengajarku erti kehidupan sebagai seorang penjawat awam. 11 tahun yang penuh dengan warna-warni liputan sejarah aku sebagai pendidik di PSA sudah cukup mematangkanku dalam mengharungi nota baharu di Politeknik Kota Kinabalu kelak.


Sememangnya benar di awal aku menerima surat pertukaran hatiku berat untuk menerima arahan yang diberikan. Tetapi sedetik hatiku berkata, ini adalah arahan dan sebagai penjawat awam kita dilatih sejak daripada awal masuk kerja untuk patuh kepada slogan yang terkemuka "SAYA YANG MENURUT PERINTAH". Bak kata "orang putih", "SOONER OR LATER YOU HAVE TO GO", jadi begitulah asam garam bekerja dengan kerajaan.

Aku telah tetapkan hatiku untuk pergi ke Politeknik Kota Kinabalu. Aku telah bersedia dengan cabaran baharu yang bakalku terima di sana nanti, cukup-cukuplah apa yang sudahku terima dan lalui di PSA. Aku ingin mengambil kesempatan di sini untuk merakamkan setinggi-tinggi penghargaan kepada pelajar-pelajarku yang bertungkus-lumus berusaha memastikan aku tidak ditukarkan ke PKK. Aku hanya mampu mendoakan pelajar-pelajarku ini dirahmati Allah dan dimudahkan perjalanan menimba ilmu di PSA ini.

Walau pertukaranku dibatalkan sekalipun, aku tetap akan ke PKK. Mengapa? Di PSA pun, Ketua Program, Ketua Jabatan dan Pengarah aku pun langsung buat bodoh dan tidak menyokong untuk aku berada di PSA ini. Ini membuktikan aku sudah tidak diperlukan di sini dan semoga Program TBK di PSA ini terus maju jaya di masa hadapan.

- Ditulis oleh Zaril Faizal bin Zaral Gaffar

No comments:

Post a Comment


Popular Posts

terapi jiwa

terapi jiwa




My Blog List

@forest dweller

@forest dweller